TechTrade

Det säger sig själv att hjälpen behövs här och nu

Sergelkliniken är en omtyckt specialistläkarklinik i centrala Stockholm. De har specialistläkare inom flera olika områden. Per Aldén berättar om kliniken. 

Alla våra läkare är specialistläkare, och vår tanke är att arbeta med kvalitet och bemötande. Våra patienter ska vara mycket nöjda eller nöjda efter sitt besök hos oss. Detta är vår strävan och vad vi arbetar för. 

IT viktigt

IT är viktigt och allt mer central i den verksamhet som de driver. 

Det är bara att titta på samhället i stort, IT är ett nödvändigt verktyg på många sätt. Vi är mer och mer beroende av IT och därmed mer sårbara. Om det är någonting som inte fungerar med IT-miljön så står hela vår verksamhet still. Om en enskilds doktors hårdvara inte fungerar så står hela hans eller hennes verksamhet still, och vi har ju bokade patienter under hela arbetsdagen så det säger sig själv att hjälpen behövs här och nu.

Men viktigt innebär inte att nödvändigtvis göra det själv.

Vi behöver en säker IT-miljö för att kunna jobba med sjukvård, men vi är inte själva kunniga och eller intresserade så vi behöver en partner som kan hjälpa oss med detta. 

IT också problem

Om IT-miljön inte fungerar bra så är det som händer att personalen får lägga mer tid på att vara IT-tekniker och mindre tid på att vara sjukvårdspersonal. 

Vi jobbar med människor, det är det vi är skolade för. 

Måste för att det ska bli stabilt

I början tänker många vårdgivare att de kan lösa detta själva men sen inser de att det är ganska mycket att sätta sig in i och att lösa för att ha en stabil grund. Det är också vanligt att vårdgivare som växer märker att deras IT tar alltför stor del av tiden från patienterna. 

Per Aldén berättar hur deras behov har utvecklats över tid.

Tidigare hade vi en mycket mer begränsad hjälp med en person som driftade vår IT-miljö, och det var väldigt mycket klipp och klistra. Vi hade inget val, vi kunde inte stanna kvar i det vi hade. 

Hur har andra gjort

När vårdgivare inte vill vara kvar i sin nuvarande situation börjar man leta efter nya alternativ. Pratar med kollegor i branschen för att se hur andra gjort, höra om bra och dåliga sätt. Börjar lista vilka olika lösningar som andra provat och vilka alternativ som finns. 

Det var helt nödvändigt att gå till någon, sen att det blev TechTrade det var genom personliga kontakter.

Bristande IT-miljö äventyrar patientsäkerheten

Vårdgivarna inser att IT är för riskabelt för att inte bry sig om. Om man inte har säkrat en bra IT-miljö är risken att någonting större händer. Det som kan hända då är att de tappar kontakten med sitt journalsystem eller andra system och det tar tid och är dyrt att komma igång igen. Om man då inte har någonstans att vända sig med sina problem kan resultatet bli långa driftstopp och bristande patientsäkerhet som följd.  

När IT och tekniska lösningar kan hjälpa oss att spara tid så är det självklart att man måste titta på det. 

Sergelkliniken är kund hos TechTrade sedan år 2015.